Ik weet niet precies wat de reden is dat de TPR niet oveenkomt met wat men verwacht. Een bug in het programma zou kunnen, maar lijkt me sterk dat anderen dit nog nooit gemeld hebben. Het zou te maken kunnen hebben met LPR (
http://www.markmeeuw.nl/tpr/?q=node/3). Ik kan in het programma zo snel niet vinden hoe die berekening wordt uitgevoerd.
Ik ben het wel met Cock eens dat als je zoiets voorstelt, je dan wel goed voorbereid moet zijn. Dit mag niet als een verrassing komen, je hebt op een zondagmiddag al een hele competitie kunnen simuleren om te kijken hoe het uitpakt en of dat naar verwachting is. Mij ontgaat het idee hierachter ook een beetje. Zorgt alleen voor meer onduidelijkheid en kan ook nog invloed hebben op kampioenschap. Wat als Ed slechts 5x speelt en wint in het seizoen en dan in de laatste ronden nog een keer komt? Dan mag hij met zijn hoge TPR tegen de nummer 1 of 2. De concurrent kan dan een makkelijkere tegenstander krijgen. Nog erger, als je dan van Ed wint krijg je maar weinig punten omdat hij op de ranglijst heel laag staat?! Dan betekent het dat als de BMW met piepende banden om 19:59 uur op 13 centimeter van de voordeur van de Commanderij tot stilstand komt het kampioenschap voor een van de kandidaten per direct in rook is opgegaan. De partij hoeft niet meer te worden gespeeld.
De dempende rol van de startwaarden valt ook weg, ik denk dat je alleen maar vreemdere indelingen krijgt in het begin. Maar misschien neemt de LPR die rol over, zodat Martin niet tegen Kurt hoeft en Sjoerd niet tegen Noël.
De bekercompetitie heeft ook al een downgrade gekregen, maar een keertje 3+2 i.p.v. 5+0 introduceren bij het snelschaak (de wereldtop speelt al 5 jaar met dat tempo) ho maar.
Je slaat een keer een ALV over vanwege de teamindeling en de muizen dansen op tafel.