Helaas konden we het niet bolwerken tegen een sterk team, ASV 2. 4,5 tegen 3,5 verlies.
Ik heb weinig meegekregen van de andere partijen omdat ik zo in mijn eigen partij zat.
Na weken niet gespeeld te hebben, kan ik terugkijken op een interessante partij. Dat komt ook door mijn tegenspeler Johan Wolbers die voor de winst speelde. Al na een zet of 10 was het vuurwerk op het bord. Er stonden divers stukken in. Na een ruil van stukken stond ik iets beter. Alleen ik moest goed opletten voor een koningsaanval. In plaats van verdedigende zetjes, hield ik het complex met een pionnen opmars door het centrum. Gelukkig schoof Wolbers aan mijn koningskant de stelling dicht, en kon ik een pion meepakken. In een ingewikkelde stelling deden we vaak de aangewezen zetten. Het oordeel van de computer ging van plus een half naar min een half heen en weer. Op een gegeven moment pakte Wolbers na eerst een kwaliteit geofferd te hebben een pion van mij. Ik dacht giftig maar in tijdnood koos ik voor een afruil van de dames, maar bij een nadere blik achteraf had ik op plus 6 kunnen komen door een eindspel van toren tegen loper met meer pionnen over te houden. Helaas miste ik deze wending en kwam in een hyper ingewikkeld eindspel terecht. Ik had nog een toren en diverse pionnen. Wolbers een paard, loper en een enkele pion. Toen speelden we allebei vol op de winst en zoals achteraf vaker blijkt zegt de computer dat het lange tijd compleet gelijk is. Alleen dat voelt achter het bord soms anders.
Door de stelling complexer te maken dan die al was, ging Wolbers als eerste in de fout en kon ik afwikkelen naar een eindspel van (gepromoveerde pionnen tot) dames en een toren extra. In plaats van schaak te houden, vergaloppeerde ik me even door de dame te vroeg los te laten en tot mijn eigen schrik zonder schaak te geven. Dat gaf Wolbers de kans mijn koning op te jagen, maar ik zag al snel dat dit tijdelijk was en dat het eindspel gewonnen was. En zo geschiedde, winst na 79 zetten.
Ik heb van de partijen van Teun. John, Noël en Benno het nodige meegekregen. Van de andere partijen niets.
Benno speelde actief met de zwarte stukken en kwam gelijk uit de opening. Ik dacht even wat beter zelfs. Maar na een grote stukkenruil was het pot remise.
Noël liet zich terugdringen in de opening, verloor een pion met wat tegenspel. Toen dit werd geneutraliseerd, verdween er ineens een stuk van Noël van het bord. Hij kon meteen opgeven.
Daarentegen pakte John de winst. Met zwart speelde hij de opening nauwkeurig, en speelde zijn stukken uit de verdediging naar voren. Na veel gemanoeuvreer troefde John zijn jeugdige tegenspeler af en pakte zo een vol punt.
We staan nog aan de onderkant van de middenmoot met diverse tegenstanders voor de boeg waar we punten tegen kunnen halen.
Klassebehoud en ervaring opdoen in de KNSB is het doel.
It's my life Talk Talk