Super zege Bennekom 2

Alles op schaakgebied bij BSV

Super zege Bennekom 2

Berichtdoor kreeft58 » di 15 feb 2011, 04:15

Gelukkig! Toch nog heel positieve zaken. Bennekom 2 trok naar Arnhem om De Toren 6 te bestrijden. En dat lukte heel mooi. Onder leiding van interim-teamcaptain Noël Bovens werd het 5,5-2,5 voor Bennekom. Helaas verloren Chris en Martijn S. Teun pakte een halfje en winnen deden: Cock, Noël, René, Martin M en Gary. Heel mooi en proficiat mannen :D :D
kreeft58
BSV nestor

Re: Super zege Bennekom 2

Berichtdoor kreeft58 » di 15 feb 2011, 13:10

kreeft58 schreef:Gelukkig! Toch nog heel positieve zaken. Bennekom 2 trok naar Arnhem om De Toren 6 te bestrijden. En dat lukte heel mooi. Onder leiding van interim-teamcaptain Noël Bovens werd het 5,5-2,5 voor Bennekom. Helaas verloren Chris en Martijn S. Teun pakte een halfje en winnen deden: Cock, Noël, René, Martin M en Gary. Heel mooi en proficiat mannen :D :D

Verslag van de teamcapatain

Na een uur en twintig minuten was de eerste winst voor Gary Dinsbach tegen Carol Preuter op bord 4. Gary, die wat later aankwam, heeft altijd het tempo er goed in. Hij zette vol op aanval en toen die eenmaal winnend was op meerdere manieren koos Gary voor het onduidelijke Ld3, waar Le4 veiliger was. De tegenstander vond een interessante reposte met dreiging op onderste rij van Gary. Deze zag zich gedwongen de dame voor loper en toren te geven maar bleef gewonnen staan. Dat deed Gary dan ook enkele zetten later: 1 – 0.

Rond half tien zag het er allemaal veelbelovend uit, en dat moet ook eigenlijk wel tegen de Toren 6 met een rating van 14hoog tot en met 1600+. De partij van Martijn Sonnenberg op 5 was zeker het meeste wild. Martijn kwam wat velden tekort voor zijn Lb5, die werd hardhandig ingesloten en stukverlies was onvermijdelijk. Op zoek naar (wild) tegenspel bereikte Martijn zowaar een plusstelling. Hij won het stuk terug en een pion, zijn aanval bleef doorlopen alleen moest er nog wel wat gerepareerd worden doordat zijn koning op d1 stond. Even na kwart over tien ging het mis bij Chris van Oosterwijk.

Chris speelde met wit op bord 1 tegen Ron Brachten, kwam goed uit de opening maar koos een minder plan in het begin van het middenspel. Chris had iets moois gezien door zijn dame van f3 via d1 en c1 naar a3 te spelen. In de tussentijd zette Ron zijn zwarte pionnen op d6, e5, f5, g6 en h6. Dat zag er stevig uit en toen Ron’s aanval eenmaal begon was er groot gevaar. Een dodelijke penning van het witte paard op c3, met daarachter Ta1 en even later ook Db2 was onhoudbaar. Helaas een 0.

Op bord 2 speelde Noël Bovens met zwart tegen Stephan Antonijevic. Noël won met een kleine combinatie een kwaliteit, zette de stelling dicht en won met dame en twee torens eenvoudig van dame toren loper. Stand 2 – 1. Op bord 7 werkte Cock Struijk aan een oerdegelijke partij tegen Arie Schouten. Cock duwde Arie er steeds verder af, won een stuk en rond kwart voor elf ook de partij. Stand 3 – 1.

Een rondje langs de borden leerde dat we zeker nog niet veilig waren. Op 6 had Teun Alting met zwart een stuk minder voor een pion tegen Dick Split. Maar Teun vocht prima verder. Op 5 greep Martijn plotseling faliekant mis. In plaats van te repareren was zijn aanvalsdrift groter en groter geworden en in een wilde stelling miste Martijn plots het stuk……en de partij: 3 – 2 .

Gelukkig hadden we Martin Markering bij ons. Hij speelde op 3 met wit tegen Dick Vliek een stevig dame-indisch. Het kostte allemaal wel wat tijd, maar met nog tien minuten op de klok had hij een winnende aanval via h7. De tegenstander speelde Pf6-g4: en gunde Martin het MAT met Dh7 ++ daadwerkelijk uit te voeren. Stand 4 – 2. Daarmee was het eerste matchpunt binnen.

De resterende twee partijen zouden nog even gaan duren. Op 8 speelde René Bakker met zwart tegen Eric Roelofs. En op 6 vocht Teun met een stuk minder zich een weg naar het eindspel met twee torens en vijf pionnen tegen 2 torens, paard en vier pionnen. René had 1 pion ingeleverd ergens in het begin van het middenspel, maar de partij was nog lang niet over. René had zich wat ingegraven en Eric pakte meer en meer ruimte, maar ja, dat geeft ook akelig veel velden om op te letten.

Beide heren –Teun en René- boden een keer remise aan. Eric sloeg het af, met een pion meer en zoveel ruimtelijk overwicht wilde hij graag de overwinning. Bij Teun lagen de kaarten anders. Zijn tegenstander had grote moeite een winstplan te vinden en het remise aanbod sprak hem erg aan, toen hij dacht nog een pion te verliezen. Bovendien stond 1 pion van Teun al op de 3e rij. Hij nam het aan: 4.5 – 2.5. Twee matchpunten!

Daarmee was de druk er voor René af. Hij ging er nog eens goed voor zitten. René manoeuvreerde zijn dame naar b6 en b3, waarvandaan hij de koning op g3 en een gepend paard op c3 onder vuur nam. Eric probeerde zijn vrijpion op d5 naar voren te krijgen en zijn koning op h4 in veiligheid te brengen achter een muurtje van 3 opgeschoten pionnen op h5, g5 en f4. O ja, een vijandelijke (zwarte) pion op f5 had hij beter in de gaten moeten houden. René manoeuvreerde zijn paard van g6 via f8 naar d7 en c5 en terug naar d7. Eenmaal dol, dacht Eric zijn eigen paard van c3 naar d5 te kunnen spelen. Er volgde Df3!! En er was geen houden meer aan….
Eric zag het niet (!), speelde Pe7+. Rene aarzelde geen moment: Te7: de7: en Dg4 MAT. Zijn tegenstander had dit matveld helemaal gemist!!

Met een eindstand van 5.5 – 2.5 keerden we net even voor twaalven huiswaarts, voldaan….hoewel, een hogere score had eigenlijk wel gekund. Zo zie je maar dat niet iedereen evenveel ziet.

Noël Bovens
kreeft58
BSV nestor

Berichtdoor eagle » di 15 feb 2011, 22:02

Na een uur en twintig minuten was de eerste winst voor Gary Dinsbach tegen Carol Preuter op bord 4.

Het lijkt even alsof Gary tegen een dame schaakte, maar Carol is eigenlijk Carlos.
eagle
BSV kampioen
BSV kampioen

Berichtdoor Koeke » di 15 feb 2011, 23:47

Prima verslag en dank aan de teamcaptain !
Koeke
BSV clubschaker
BSV clubschaker

Berichtdoor Koeke » di 15 feb 2011, 23:53

En zo zo zag de tegenstander het...

De Toren 6 met lege handen!
Geschreven door Eric Roelofs op dinsdag 15 februari 2011 21:52
Je denkt weg te komen met een matchpunt, maar ook nu zat dit er echter weer niet in. Hoewel de uitslag anders doet vermoeden was een matchpunt binnenhalen zeker niet onmogelijk. Het wil echter maar niet lukken.

Dick Split viel deze avond in voor Mark.

Opstellingen en uitslagen Toren 6-Bennekom 2 (2½-5½)

Ron Brachten Chris van Oosterwijk 1813 1-0
Stephan Antonijevic Noël Bovens 1927 0-1
Dick Vliek Martin Markering 1910 0-1
Carlos Preuter Gary Dinsbach 1830 0-1
Jan Straatman Martijn Sonnenberg 1787 1-0
Dick Split Teun Alting 1696 ½-½
Arie Schouten Cock Struijk 1596 0-1
Eric Roelofs René Bakker 1580 0-1

Carlos was deze keer als eerste klaar met zijn partij. Al vroeg in de partij was er over en weer veel van het bord gemept en Carlos stond 2 pionnen achter. Niet veel later zag ik nog dat Carlos een Dame, Loper en een handvol pionnen had tegen zijn tegenstander 2 Torens, een Loper en ook nog diverse pionnen. De druk op de stelling van Carlos was zo groot dat hij al vóór 21.30 uur troost kon gaan zoeken bij de bar.

Onze kopman Ron die meestal toch partijen bijna 4 uren volhoudt, was gisteren snel klaar. En wel ten positieve. Zijn tegenstander was niet echt blij en had schijnbaar ergens een kostbare fout gemaakt. Goed gedaan Ron.

Ik zat toen een tijdje heel geconcentreerd in mijn partij en plots waren Dick Vliek en Stephan ook al klaar met hun partij. Helaas beiden verloren, maar zij hadden heel sterke schaaktegenstanders.

Bij Arie ging de partij lang gelijk op qua stukken, maar zijn tegenstander stond wel een stuk aanvallender. Arie werd een beetje ingesloten met zijn stukken, verloor ondertussen een stuk en niet veel later gaf Arie op.

Gelukkig had Jan wel weer een goede avond en versloeg zijn sterke tegenstander. Jan stond volgens mij al vroeg in de partij een Loper tegen 2 pionnen voor en heeft het dus prima af kunnen maken. Klasse Jan.

Stand rond 22.45 uur 2-4. Dus Dick Split en ik moesten hard aan de bak. Ik had al vroeg in de partij een centrumpion veroverd en stond positioneel ook wat beter. Ook Dick stond een Paard tegen, als ik het goed heb, 2 pionnen voor. Maar met ook nog wederzijds 2 Torens op het bord was het zeker niet makkelijk om zo maar even te winnen.

In de tussentijd kreeg ik een aanbod voor remise. Maar gezien de stelling van Dick (ik geloofde echt dat hij ging winnen), mijn eigen positionele voorsprong en de stand van 2-4 moest ik wel doorspelen. Ik kon niet voor eigen belang instemmen met remise (had ik eindelijk eens een half puntje binnengehaald) bij een 2-4 achterstand. Voor hetzelfde geld zouden wij nog 4-4 kunnen maken. In het teambelang moet je dan gewoonweg door.

Maar een ongeschreven wet in de schaaksport zegt dat als je een remise afwijst, je uiteindelijk nog gaat verliezen ook.

Dick had er helaas te weinig vertrouwen in om zijn partij binnen de resterende tijd in zijn voordeel te kunnen beslissen en stemde niet veel later in met remise.

Wellicht was ik toch een beetje van slag dat een 4-4 stand niet meer haalbaar was. Bovendien zal dat irritante zandmannetje na 23.00 uur zand in mijn ogen hebben gestrooid, want binnen no time ging het snel bergafwaarts met mij.

Eerst gaf ik pion b3 weg en kwam in een penning terecht. En kort hierna zag ik een matveld volkomen over het hoofd. Wat een takkezooi!

Eindstand 2½-5½, een ervaring/frustratie rijker en alweer een illusie armer.

Zo staan we na 5 gespeelde matches nog steeds met lege handen en komt het einde van deze eredivisie steeds dichterbij.
Koeke
BSV clubschaker
BSV clubschaker

Berichtdoor kreeft58 » zo 27 feb 2011, 03:49

Koeke schreef:En zo zo zag de tegenstander het...

De Toren 6 met lege handen!
Geschreven door Eric Roelofs op dinsdag 15 februari 2011 21:52
Je denkt weg te komen met een matchpunt, maar ook nu zat dit er echter weer niet in. Hoewel de uitslag anders doet vermoeden was een matchpunt binnenhalen zeker niet onmogelijk. Het wil echter maar niet lukken.

Dick Split viel deze avond in voor Mark.

Opstellingen en uitslagen Toren 6-Bennekom 2 (2½-5½)

Ron Brachten Chris van Oosterwijk 1813 1-0
Stephan Antonijevic Noël Bovens 1927 0-1
Dick Vliek Martin Markering 1910 0-1
Carlos Preuter Gary Dinsbach 1830 0-1
Jan Straatman Martijn Sonnenberg 1787 1-0
Dick Split Teun Alting 1696 ½-½
Arie Schouten Cock Struijk 1596 0-1
Eric Roelofs René Bakker 1580 0-1

Carlos was deze keer als eerste klaar met zijn partij. Al vroeg in de partij was er over en weer veel van het bord gemept en Carlos stond 2 pionnen achter. Niet veel later zag ik nog dat Carlos een Dame, Loper en een handvol pionnen had tegen zijn tegenstander 2 Torens, een Loper en ook nog diverse pionnen. De druk op de stelling van Carlos was zo groot dat hij al vóór 21.30 uur troost kon gaan zoeken bij de bar.

Onze kopman Ron die meestal toch partijen bijna 4 uren volhoudt, was gisteren snel klaar. En wel ten positieve. Zijn tegenstander was niet echt blij en had schijnbaar ergens een kostbare fout gemaakt. Goed gedaan Ron.

Ik zat toen een tijdje heel geconcentreerd in mijn partij en plots waren Dick Vliek en Stephan ook al klaar met hun partij. Helaas beiden verloren, maar zij hadden heel sterke schaaktegenstanders.

Bij Arie ging de partij lang gelijk op qua stukken, maar zijn tegenstander stond wel een stuk aanvallender. Arie werd een beetje ingesloten met zijn stukken, verloor ondertussen een stuk en niet veel later gaf Arie op.

Gelukkig had Jan wel weer een goede avond en versloeg zijn sterke tegenstander. Jan stond volgens mij al vroeg in de partij een Loper tegen 2 pionnen voor en heeft het dus prima af kunnen maken. Klasse Jan.

Stand rond 22.45 uur 2-4. Dus Dick Split en ik moesten hard aan de bak. Ik had al vroeg in de partij een centrumpion veroverd en stond positioneel ook wat beter. Ook Dick stond een Paard tegen, als ik het goed heb, 2 pionnen voor. Maar met ook nog wederzijds 2 Torens op het bord was het zeker niet makkelijk om zo maar even te winnen.

In de tussentijd kreeg ik een aanbod voor remise. Maar gezien de stelling van Dick (ik geloofde echt dat hij ging winnen), mijn eigen positionele voorsprong en de stand van 2-4 moest ik wel doorspelen. Ik kon niet voor eigen belang instemmen met remise (had ik eindelijk eens een half puntje binnengehaald) bij een 2-4 achterstand. Voor hetzelfde geld zouden wij nog 4-4 kunnen maken. In het teambelang moet je dan gewoonweg door.

Maar een ongeschreven wet in de schaaksport zegt dat als je een remise afwijst, je uiteindelijk nog gaat verliezen ook.

Dick had er helaas te weinig vertrouwen in om zijn partij binnen de resterende tijd in zijn voordeel te kunnen beslissen en stemde niet veel later in met remise.

Wellicht was ik toch een beetje van slag dat een 4-4 stand niet meer haalbaar was. Bovendien zal dat irritante zandmannetje na 23.00 uur zand in mijn ogen hebben gestrooid, want binnen no time ging het snel bergafwaarts met mij.

Eerst gaf ik pion b3 weg en kwam in een penning terecht. En kort hierna zag ik een matveld volkomen over het hoofd. Wat een takkezoo

!

Eindstand 2½-5½, een ervaring/frustratie rijker en alweer een illusie armer.

Zo staan we na 5 gespeelde matches nog steeds met lege handen en komt het einde van deze eredivisie steeds dichterbij.

Stand na de vijfde ronde
2B
Veenendaal 2 - Ede 2 6½ - 1½
ASV 6 - Pallas 2 1 - 7
PSV-DoDO 2 - Veenendaal 3 6 - 2
De Toren Arnhem 6 - Bennekom 2 2½ - 5½

2B Mp Mp
1. Pallas 2 8- 29
2. Veenendaal 2 8- 28½
3. Bennekom 2 8- 23½
4. PSV-DoDO 2 8- 23
5. ASV 6 4- 19½