Schaker voor drie wedstrijden geschorst
Tijdens de spannende bekerwedstrijd Dubbelschaak – PION Groesbeek is de PION-speler Wopke Veenstra de fout in gegaan. Nadat de reguliere wedstrijden onbeslist waren (2-2) en ook het vluggeren weer bloedstollend spannend was, constateerde Wopke Veenstra, bij een stand van 2-1 voor PION, dat bij de laatste partij de vlag van speler van Dubbelschaak was gevallen. Spontaan flapte hij “vlag†eruit. Beide partijen wisten niet hoe verder te handelen en legde de uitslag van de partij voor aan de competitieleider van de KNSB. Behalve dat hij een uitspraak deed over de uitslag (winst voor PION omdat de betreffende speler er niets aan kan doen dat anderen zich met de partij bemoeien) legde hij de dader een opzienbarende straf op: een schorsing van anderhalf jaar! Anderhalf jaar geen wedstrijden in de KNSB-competitie en bekercompetitie!
Na het bekend worden van deze straf klom Dubbelschaak in de pen en benadrukte dat er slechts om een uitspraak over de laatste snelschaakpartij werd gevraagd. Tevens schreef de schaakclub dat de uiting van Wopke Veenstra volgens getuigen een slip of the tongue was.
De competitieleider bedacht zich en binnen 24 uur werd de straf teruggedraaid tot een schorsing van drie wedstrijden.
De competitieleider wil met de straf een signaal afgeven. Hierin kan ik wel met hem meegaan. Ook ik constateer dat buitenstaanders zich te vaak met een partij bemoeien en met hun gedrag de uitslag van de partij beïnvloeden.
Echter de strafmaat, een schorsing van drie wedstrijden, vind ik te hoog. Een schorsing van één wedstrijd in het bekertoernooi had me meer op zijn plaats geleken.
Welke straf wordt dan uitgedeeld wanneer er werkelijk van opzet sprake is?
Helaas is het zo dat veel schakers slecht op de hoogte zijn van de regels en in hun verkeerd handelen is dan vaak sprake van onkunde. Wanneer dat allemaal wordt bestraft dan zal voor velen de lol van het spelen in een bondscompetitie vergaan en zullen zij zich niet meer beschikbaar stellen om uit te komen in een team.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Het schaken heeft de leden hard nodig.
Ik hoop dat PION in beroep gaat tegen de opgelegde straf, want anders wordt een koers ingeslagen waarbij iedereen voor het geringste vergrijp al voor drie wedstrijden wordt geschorst.
De FIDE die sinds kort partijen verloren verklaart voor spelers die niet bij aanvang van de partij achter het bord zitten. De KNSB die zware straffen uitdeelt. Zullen we maar gaan sjoelbakken?
Huub Blom
Competitieleider van de OSBO
Mijn eerste gedachte hierbij is dat ik van mening ben dat Huub zeer genuanceerd heeft nagedacht en gereageerd op het hele gebeuren. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken dus komt u maar met reacties!