Bron: De Gelderlander van maandag 9 februari 2009
Schaker Hotze Hofstra uit de zaal gezet
VEENENDAAL – Wedstrijdleider NiÂco Bosman had zaterdag de hanÂden vol aan het schaakduel tussen de promotieklassers Veenendaal 2 en Bennekom. Hij moest zelfs de bezoekende schaker Hotze Hofstra uit de zaal zetten.
De sores begonnen zaterdag met een tijdnoodduel tussen Ed de Beule van Bennekom en Ron FloÂhr van Veenendaal. De BennekomÂmer Cock Struijk nam daarbij in tijdnood het noteren van de zetÂten over van De Beule. En toen De Beule nog maar luttele seconden had, sloeg Hotze Hofstra hard op de tafel om De Beule tot spoed te manen. Deze bemoeienissen zijn niet toegestaan in het schaken en Bosman trad ook onmiddellijk teÂgen deze onverkwikkelijkheden op. Hij verwijderde allereerst HofsÂtra uit de zaal en sprak ook Struijk aan op zijn gedrag. „Ik heb tegen Struijk gezegd dat hij op een blanÂco biljet moest noteren. Dat deed hij, maar vervolgens vertelde hij De Beule dat hij veertig zetten geÂdaan had en dat mag natuurlijk nietâ€, legde de wedstrijdleider naÂderhand uit. Met nog tien seconden op de klok slaagde Flohr er intussen niet in om zijn laatste zet voor de tijdconÂtrole te doen. „Ik kon toen dus niet anders dan de partij voor VeeÂnendaal verloren verklaren, maar de competitieleider kan natuurlijk rekening houden met de omstanÂdigheden en dan een andere beslisÂsing nemenâ€, legde Bosman uit. „Flohr was duidelijk uit zijn doen door alle randverschijnselen.â€
Captain Rini Kreeft van BenneÂkom betreurde de gang van zaken in het duel. „ Ik heb Hotze Hofstra ook aangesproken op zijn gedragâ€, verklaarde Kreeft. „Maar de spelers kan mijns inziens niets worden verweten en dan zijn geen sancties mogelijk.â€
Veenendaal tekende na afloop proÂtest aan tegen de uitslag van de partij. Het is aan competitieleider Blom om een beslissing te nemen. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in 2½-5½. Jan Wouters en Hofstra zetten Bennekom met 2½-1½ aan de leiding. Daarna ging Wouter de Haas onderuit tegen Peter Verweij, maar won dus Ed de Beule. Voor Bennekom haalden Martijn Pouw en René Bakker ook zeges binnen. Bennekom staat nu op een veilige plaats in de middenmoot.