Oh oh, wat was het spannend vanavond! We moesten in de derde ronde tegen mede koploper en titelkandidaat Het Kasteel3. Als je een vergelijking maakte op grond van ratingpunten waren zij zwaar favoriet. Maar dat ratingpunten niet alles zeggen bewees deze avond!
Voorafgaand aan deze avond stonden we een half bordpunt voor op onze sympathieke tegenstanders. Bij een 3-3 gelijkspel zou dat zo blijven. Bovendien staan we op kop, maar elke ronde is weer de vraag hoe lang dit nog duurt.
Het antwoord na deze avond is: in ieder geval nog een ronde. Want BSV3 won vanavond glorieus met 3,5-2,5!
Samengevat:
Als eerste klaar was ikzelf. Op bord 6 speelde ik tegen hun topscorer, die omdat hij later arriveerde op bord 6 was gepost. Vanuit de opening kreeg ik ruimtelijk overwicht, maar wist dat niet te vertalen naar winst. Rond half elf werd de vrede getekend in een eindspel met beide 4 pionnen, een toren en ik een loper en hij een paard.
Redelijk snel daarna kreeg Noud op 5 een remise-aanbod in een stelling die gelijk was. 1-1 dus.
Daarna had Cock een kwal gewonnen maar had behoorlijk druk op zijn koningstelling. Ook hij kreeg een remise-aanbod en nam dat na rijp beraad aan.
3 partijen te gaan. Teun had op het eerste bord een prettige opening, maar moest veel tijd investeren om in de stelling te blijven. Op bord twee kreeg Rene een mega ingewikkelde positionele stelling op het bord. Beide spelers gaven lang geen krimp.
Op 3 verloor Martin in het middenspel een pion. Lang stond hij verloren.
Ondertussen had Teun afgewikkeld naar een remisestelling. 2-2 dus.
Rene en Martin kwamen beide in de tijdnoodfase terecht. De tegenstander van Martin had moeten winnen, maar zag het niet en gaandeweg verbruikte hij zoveel tijd dat het erom ging spannen!. Rene kreeg een remise-aanbod, maar op grond van de tussenstand speelde hij door, en hoe!
Beide klokken liepen binnen de 5 minuten toen Rene kleine plusjes in de stelling vlocht en tegen middernacht zijn tegenstander in stomende tijdnood mat wist te zetten op h8!
En tot ieders (in het kamp van BSV) verbazing bood de tegenstander van Martin , met nog 40 seconden op de klok remise aan! Iets wat natuurlijk meteen werd geaccepteerd! 5 remises en een overwinning! Wat een avond!
We staan nu comfortabel aan kop! Op naar de volgende ronde!