htj schreef:Ik speel vanavond niet mee. Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om dit door te geven.
Winst ook voor Martien Pauw. Hij had Cock Struijk als tegenstander en die is moeilijk te bestrijden. Pauw moest dan ook veel tijd uittrekken voor een winstplan. Er was een enkele valkuil, maar Struijk liet zich niet verleiden. Hij vond lang het beste tegenspel, maar moest toch terrein prijs geven. Voor Pauw genoeg voor de winst.
Pauwbase schreef:Disclaimer 1: deze bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de journalist
Disclaimer 2: deze bijdrage is niet bedoeld om onze eerbiedwaardige competitieleider (dat ie nog maar jaaaaaren in functie mag blijven) belachelijk te maken
Ik las het verslag van de 3e ronde van de interne, en ik herkende mijn partij er niet echt in. Ok, ik heet dan ook geen Martien, maar daar doen we niet lullig over. Ben allang blij dat ik geen Evert genoemd word.Winst ook voor Martien Pauw. Hij had Cock Struijk als tegenstander en die is moeilijk te bestrijden. Pauw moest dan ook veel tijd uittrekken voor een winstplan. Er was een enkele valkuil, maar Struijk liet zich niet verleiden. Hij vond lang het beste tegenspel, maar moest toch terrein prijs geven. Voor Pauw genoeg voor de winst.
Als je dit leest denk je eerder aan Marinus-Bovens of aan enkele partijen die Ton Suuring onlangs speelde tegen eerste team spelers. Zeer lang uitstekend tegenstand bieden om uiteindelijk tegen twaalf uur toch nog tenonder te gaan. Mijn partij was anders. Het was een aanstamping, een verschrikkelijke pletting. Het komt waarschijnlijk door mijn tijdgebruik. Omdat ik altijd lang nadenk, denkt men dat ik het moeilijk heb. Een misvatting. Beter is om het aantal zetten te tellen en de waardering van de stelling. Maar oordeelt u zelf
In de Engelse aanval tegen de Najdorf volgden we een tijdje theorie, tot Cock met 12.Pd5 afweek van de hoofdvariant (die verder gaat met 12.Pe2 op weg naar g3). Na het geforceerde 12..Pxd5 13.exd5 Lf5 ontstond onderstaande stelling.
Nog een paar partijen in de database en die gaan verder met 14.Tg1. Cock speelde hier echter het passieve 14.Tc1? en met 14..a5 komt zwart duidelijk in het voordeel.
15.a4 bxa3 ep
16.bxa3 a4
17.Pa1
Treurig. Een paard op a1 zonder toekomst en de witte koning kan ook nergens heen. Het nu is tijd om de stelling te openen.
17...h6!
18.Tg1 hxg5
19.Lxg5 Lxg5
20.Txg5
20...Txh2! en dat is een pion.
21. De3 g6
22. Dg1 Tb8 (even de toren activeren, de toren op h2 staat indirect nog gedekt)
23. Kd1 Th1 (nu moet de toren geruild worden tegen die op g5)
24. Dxh1 Dxg5
Oei, dat ziet er bepaald niet fris uit. Alle witte stukken teruggewaaid naar de onderste rij.
25.Dg2 De3
26.c3 Pc5 (paard nog even activeren)
27.De2 Df4
28.Pc2 (he, het leeft)
28....Tb2 (de druk is nu maximaal)
Wat een fantastische stelling! Wit staat echt volkomen in zetdwang met een bord vol stukken. Je zult het misschien niet direct geloven, maar als je Rybka deze stelling geeft dan geeft hij hier als beste zet voor wit 29.De3
29. De3 (beste zet volgens Rybka!!)
29... Lxc2+
Het paard dat even de hoop heeft gehad te kunnen galloperen kan naar de slager. Bovendien verliest wit de dame.
0-1
kreeft58 schreef:Pauwbase schreef:Disclaimer 1: deze bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de journalist
Niet bedoelde of wel bedoelde kritiek op de journalist!? Ik draag het schrijven van stukjes over BSV's interne op dinsdagmorgen graag over aan een ander!
Reken je verder niet te rijk met de interim wedstrijdleider, die stopt er 31 december definitief mee. Wie wil?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten