door htj » zo 23 aug 2009, 11:23
Met plezier terug uit Meppel.
Afgelopen zaterdag werd in Meppel het gesloten NK snelschaken gehouden. Samen met Harry had ik besloten om hieraan mee te doen.
De organisatie en sfeer was perfect te noemen. Op het zonovergoten marktplein werd geschaakt onder begeleiding van een dj met up-beat tempo. Na afloop kon je genieten van een heerlijke barbeque. Vooral Harry en Meppeler Roelof ter Wolde wisten van het onbeperkt opscheppen gebruik te maken.
Door het gesloten karakter van het toernooi moest het deelnemersveld het doen zonder de gebruikelijke prijswegkapende Oostblokkers. De favorieten voor de titel waren dus de veel sympatiekere Nederlandse toppers als Bosboom en Timman.
1e Voorronde.
Bijgelovige Harry had de deelnemerskaarten opgehaald en besloten dat ik in groep 13 moest plaatsnemen en hijzelf koos voor groep 14. Harry begon met 2 uit 5. Dit hadden er drie moeten zijn. Tegen niemand minder dan Bosboom won Harry de dame. Met een gevaarlijke vrijpion genoeg tijd en een zeer sterke dame tegen toren en loper moest het toch te winnen zijn. De constante dreigingen van Manuel koste echter teveel tijd en in zwaar gewonnen stelling ging Harry door de vlag.
In groep 13 begon ik tegen zeer jeugdige tegenstand met 4 punten.
2e Voorronde.
Volgens mij had Harry in deze ronde 3 punten gescoord.
In deze voorronde was ik erg tevreden over mijn spel. 4x goede winst tegen sterke tegenstanders en 1x remise. De remise werd aangeboden omdat ik bij perfect spel zo'n 30 seconden over zou hebben om met paard en loper mat te zetten.
3e Voorronde.
Harry zijn streefdoel was 2,5 punt te halen om op 50% te eindigen na de voorrondes. Harry moest echter genoegen nemen met 7 punten.
Met 8,5 uit 10 uit de voorrondes gebeurde waar ik al een beetje bang voor was. Groep 1 in de laatste voorrondes. Medestrijders in de groep waren Bosboom, Timman, Lancheva, de handige van Assendelft en Esgoo topper Peter Bolwerk.
In de eerste ronde begon ik aarzelend tegen Bolwerk. Gelukkig werd ik geholpen door de DJ die naar zijn hoogtepunt toewerkte. Door het verhoogde tempo van de DJ wist ik ook mijn tempo te verhogen en truukte mijn tegenstander. In de 2de ronde werd ik weer met beide voetjes op de aarde gezet door Timman. Een lesje sterk paard tegen zeer zwakke loper. De partij deed een beetje teveel denken aan de veegpartij van Timman tegen Lars Ootjes. De derde ronde was een echte Bosboom partij.
Na het plaatsen(hint Martijn of Martien) van een diagrammetje zal ik het verslag afmaken.
Zwart laatste zet was e4 waarna wit g4? speelde.
Zwart wint.
Wit: Ke1, Dc2, Ta1, Th1,, Lb2, Le2, Pd2, Pf3
a3,b3,d3,e3,f2,g5,h3.
Zwart: Kg8, De7, Te8, Ta8, Lc8, Lc7, Pd5, Pf6, a7,b7,c6, e4, f7, g7 en h7.