Hoi Koen,
Ik had gisternacht ook al wat bekeken in Chessbase. Bij het nadenken over 11.Pg5 was ik ook het alternatief 11 Bxe6 Nxe6 12 cxd4 Nxd4 aan het overwegen om "risicoloos" op winst te kunnen spelen, maar ik kon me op dat moment 13.a4! trouwens niet meer herinneren.
Ik zag dat Korchnoi de partij tegen Karpov nog wel remise hield (ik zal nog eens opzoeken hoe lang hij toen heeft nagedacht over zijn 11e zet
) en ook niet durfde te slaan op g5. Later kwam Kasparov inderdaad met een briljant torenoffer in de WK-match tegen Anand om de 11.Pg5 variant weer nieuw leven in te blazen. Dat wist ik allemaal niet meer, ik kon me alleen herinneren dat na 11.Pg5 Dxg5 12.Df3 en zwart met een snelle 0-0-0 volgens de theorie waarschijnlijk remise is. Is ook op het afgelopen NK nog gespeeld zag ik, dacht tussen Smeets en Reinderman?!
Het was weer een leerzaam avondje, probleem voor mij is dat het weer jaren kan duren voordat ik het Open Spaans tegen krijg. Voor jou is het nuttiger om eens goed in de theorie te duiken, dat komt ongetwijfeld nog een keer van pas
Zit nu nog op mijn werk, maar thuis zal Rybka zijn analyse van de partij inmiddels wel af hebben, ben benieuwd hoe die de stelling beoordeelt na jouw Dd5 (ik vond nog 3 partijen in de database met Dd3, wat ik eigenlijk verwacht had). Dacht 2 remises en 1x winst voor wit, dus zo slecht is zwarts stelling toch niet waarschijnlijk.