Terwijl een mooi heuvelachtig kleurrijk herfstlandschap aan de trein voorbijschiet (feitelijk is het natuurlijk andersom, maar een kniesoor die daar op let), zit uw jongste verslaggever naar een ingeblikte stelling op zijn bord te kijken. Ik reis mee met de schaaktrein. Een reis die mij langs verschillende plaatsen in Tsjechië en Slowakije zal voeren. Plaatsen waar een normaal mens (nooit gedacht dat ik normaal zou willen zijn, maar als je vertrouwen in de toekomst wil hebben moet je er bijhoren heb ik uit de krant vernomen) niet aan zou denken om naar toe te gaan, maar waar je op deze manier toch komt.
De dag begon al vroeg, want wij moesten ons reeds om 8 uur op het centraal station van Praag melden. Dat bleek overigens nog een hele opgave, want dat station is immens en bordjes naar de schaaktrein waren in geen velden of wegen te bekennen. Ondanks dat ik man ben, toch maar even vragen en zowaar, dat bracht uitkomst. Bij de inschrijving aangekomen liep ik Clive Wismayer en Marike Dokter tegen het lijf, mij wel bekend van de vele buitenlandse uitstapjes met mijn Amsterdamse schaakclub FischerZ. Noel zal eerstgenoemde overigens ook nog moeten kennen, maar ik ga er vanuit dat hij dat verdrongen heeft. Omdat er ook nog een teamwedstrijd bleek te zijn, heb ik nu een extra prijs om kansloos voor te zijn, want samen met Clive en Marike het team ‘the Amsterdam Connection’ gevormd.
Na een redelijk goed ontbijt en ellelange speeches vertrok de trein om 10 uur naar Olomouc in Oost Tsjechië. De rijtuigen zijn allen vernoemd naar vroegere wereldkampioenen en ik was zowaar ingedeeld in een compartiment in het rijtuig genaamd ‘Euwe’. Ik moest aantreden tegen een Australische uitwisselingsstudent die een jaartje in Zweden ging wonen. Ja, het is een gemêleerd gezelschap op de trein. Schaken ging mijn tegenstander wat minder goed af, dus het eerste punt kon snel bijgeschreven worden. Omdat Clive & Marike tegen elkaar speelden (Clive won omdat Marike in gewonnen stand opgaf) betekende dit 2 uit 3 voor the Amsterdam Connection.De volgende ronde bij mijn bord aangekomen, bleken er al twee mensen aan de gang te zijn. Na enige verwarring kon ik toch gaan zitten om met zwart tegen een Fransman van 2236 te spelen. Een Fransman was ook wat er op het bord kwam. Ik speelde het iets te passief en werd vreselijk gestoomwalst. Een nul dus. Clive won en Marike verloor, dus ook met het team staan we op 50%.
Morgen de volgende twee rondjes. Nu nog een half uurtje treinen en dan Olomouc verkennen alwaar ook wel weer een potje bier voorbij zal komen. O ja, ik meld me vast af voor de competitie maandag a.s. Volgens mij de beste (slapste?, lafhartigste?) manier om de koppositie nog even vast te houden?