door MartinM » do 20 okt 2016, 11:38
Het was inderdaad een zware dag gisteren. Niet zozeer qua schaken, want dat was na 18 zetten klaar, maar daarover later meer. De dag begon al goed toen ik op de fiets de verkeerde afslag nam en in plaats van relaxed op hoogte te blijven fietsen, ging ik door de vallei heen. Dat betekende gelijk een flink stuk klimmen. Maar af en toe afzien is niet slecht voor een mens en ik begon goed opgewarmd aan een rondje 'Pitch & Put' (golf op korte baantjes) met mijn oude vriend Kees. Ik vloog uit de startblokken en met drie slagen voorsprong ging ik de laatste twee holes in. Het is maar goed dat dit een schaakverslag is en geen golfverslag is. Hoef ik tenminste het verdere verloop van deze match niet te beschrijven. In ieder geval ging Kees met een brede grijns de baan af.
Dan nu het schaken. Mijn tegenstander (alweer een speler die ooit 21 zoveel had. Hij was een tijd gestopt geweest) had de drie partijen die van mij op het internet vinden waren uitgebreid bestudeerd. Hoewel drie nullen, was hij best onder de indruk. Hij verwachte een Torre Attack, maar ik speelde voor de verandering eens c4 ipv c3 onder het mom van 1.Pf6 spelers houden meestal niet van een damegambiet. Dit leek goed uit te pakken met een hele slechte witveldige loper voor zwart, al mijn pionnen op zwart en een paard dat de zwarte stelling binnenkwam. Maar zwart had ook een mooi gecentraliseerd paard en het was niet helemaal duidelijk. Mijn tegenstander brak de stelling open op de damevleugel en bood op het voor hem juiste moment remise aan. Hij vertrouwde de zwarte stelling niet helemaal. Omdat ik het zelfde gevoel had, maar dan over de witte stelling, besloot ik maar op het aanbod in te gaan. In de analyse bleek dat te kloppen voor de varianten die ik doorgerekend had, maar als ik even wat langer gekeken had, dan had ik de stille zet Le2-d1 misschien wel gevonden, waarna ik goede kansen had gehad om in een sterk paard tegen slechte loper eindspel te komen dat goede winstkansen bood. Nu won ik de analyse, maar dat telt helaas niet.
De dag was echter nog niet voornbij want de 'social event' stond op het programma. Onder de naam 'StairKEES to Heaven' deden we met een gelegenheidsteam van veelal oude mannen aan de quiz mee. Deze bestond uit het proeven van een zestal wijnen en twee quizrondes over de 'Brexit' en voetbalstadions. De wijn was lekker, maar we hadden er duidelijk weinig verstand van. Vragen beantwoorden ging ons beter af en uiteindelijk werden we nog verdienstelijk derde van de negen teams. En het was daarna nog lang onrustig op het eiland....
Vandaag met zwart tegen een 2068 (ook eentje die 21 zoveel tijden heeft gekend), dus ik kan de borst weer natmaken.
Laatst bijgewerkt door
MartinM op ma 24 okt 2016, 10:20, in totaal 1 keer bewerkt.