Ondanks winst van de Bennekommers is een speler van BSV bijna van de brug
in Hazerswoude Dorp gesprongen. Zelfs de afhaal Chinees smaakte niet.
De lichtpuntjes zijn: het team heeft gewonnen van angstgegner ASV, en als je dan
toch onnodig verliest kun je dat beter doen tegen een zeer sympathieke tegenstander.
Tegen Anne-Paul Taal speelde ik met zwart een van mijn beste partijen in tijden.
Gezonde openingszetten, en oplettend bij de Pg5 uitval van wit. Ik zag dat dit positioneel
niet goed was. Ik pareerde met het activeren van de dame, en voorzag de variant die komen ging.
Namelijk een paar zetten verder offeren van de dame. Wat heet een offer, ik had een toren, twee paarden voor
een dame en pion. Wat moet je dan vooral niet doen met de dame tegen meerdere stukken is stukken ruilen.
Op mijn eerste aanbod om lopers te ruilen, deed Anne dat meteen. Nu was zijn alternatief om de loper terug te
trekken ook niet echt fijn.
Mijn torens en twee paarden waren subliem. Door ze goed te laten samenwerken speelde ik wit zoek.
Zo'n computerprogramma zegt dan gedurende velen zetten van plus 3 tot plus 7. Ik had diverse mogelijkheden winnend spel over te houden maar bleef gewoon rustig mijn plan uitvoeren, namelijk mijn paard ruilen voor zijn toren
en een eindspel overhouden met twee torens, een paard en een ver opgerukte vrijpion tegen een witte dame zonder ambities. Compleet uit. Anne zei later, ik doe nog een damezetje en op iedere andere zet dan Kh6 geef ik op.
Waar was ik met mijn gedachten door bij een laatste wanhoops schaakje de koning op het enige foute veld van het bord te plaatsen. Was het de spanning dat vrouwlief met de creditcards in het centrum van Bennekom huishield, was ik bang voor het schouderklopje van coach Rini met de felicitaties en mogelijk nog een lichte aanwijzing waar het nog eerder uit had kunnen zijn, was het sympathie voor mijn tegenstander, was ik met mijn gedachten bij Pauw die trots op ons kon zijn, was ik in twijfel over de bestuursfunctie bij AJAX die me is aangeboden, niemand zal het zeker weten.
Zelfs na de grafzet kan ik nog vechten voor remise.
Dat kon ik niet meer opbrengen!
The party is over TalkTalk