Schakers Bennekom door in OSBO Cup

Alles op schaakgebied bij BSV

Schakers Bennekom door in OSBO Cup

Berichtdoor kreeft58 » za 21 jan 2012, 18:08

Het eerste team van de Bennekomse Schaakvereniging BSV heeft zich vrij eenvoudig geplaatst voor de derde ronde van de strijd om de OSBO Cup. Zaterdag werd in De Commanderij het tweede team van de Edese SV met 4-0 geklopt.

Na zeven kwartier zorgde Hotze Tette Hofstra voor het eerste punt. Hij zette tegen Hans Thuyls een koningsaanval op met zwaar materiaal en vooral sterke pionnen. Het bleek na een kleine dertig zetten dodelijk te zijn. Ruim een kwartier later was het 2-0. Noël Bovens zette tegen Peter Dullaart een breed front met pionnen op. In het vervolg maakte Dullaart een foutje en dat kostte de kwaliteit. Hij staakte meteen de strijd.

Martin Markering kreeg van Edenaar Sebo Nienhuis wat meer tegenstand. Markering zette wat druk en er volgde een ruiling van stukken, waarna de koningsvleugel van de Edenaar wat open kwam te liggen. Markering viel aan met dame en paard en eindspel bleek gewonnen. Lang vocht Edenaar Gert Jan van der Meulen tegen Ed de Beule. De laatste won een pion, maar het werd een ingewikkelde stelling. De Beule offerde uiteindelijk een kwaliteit voor aanval en zag in de afwikkeling Van der Meulen in de fout gaan.
kreeft58
BSV nestor

Re: Schakers Bennekom door in OSBO Cup

Berichtdoor talktalk » zo 22 jan 2012, 01:52

Oké klus geklaard, op naar de volgende ronde.
Hotze en Noël wonnen vrij eenvoudig. Martin en ik hadden meer moeite.
Alhoewel Martin altijd in de plus heeft gestaan.

Ik speelde met zwart de opening actief. Gerben, mijn tegenstander speelde in de opening tussen ontwikkelzetten door zetten als a3 en h3. Twee zetten waar ik stukken voor ontwikkelde en pionnen in het centrum.
Ik sloeg op c4 om een pion te winnen. Hij speelde een actieve paardzet. Ik ruilde en creëerde een zwakke pion voor wit op e5. Alleen toen deed ik een vreemde zet. Mijn paard was aangevallen door de pion op e5. Ik dacht via d7 val ik e5 met paard en loper aan, moet goed zijn. Echter wit verdedigde simpel met f4. Ik dacht dan maar via b6 naar d5 met mijn paard. Alleen dat kon toen niet meer en ik kwam gedrukt te staan.
Ik had natuurlijk meteen van f6 naar d5 moeten gaan, want f4 kan niet omdat dan er een loper op e3 instaat.
Dat heet vorm.

Uiteindelijk besloot ik na een 3 tegen nul voorsprong in een gelijke stelling met pion voor tegen een sterk loperpaar voor mijn tegenstander geen remise te accepteren. Als je niet durft te verliezen, kun je nooit winnen!!
Met een blufzet bracht ik Gerben in vertwijfeling waarop snel een fout volgde. Pats boem knal, toren eraf en winst.
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen

Re: Schakers Bennekom door in OSBO Cup

Berichtdoor kreeft58 » zo 22 jan 2012, 03:54

talktalk schreef:Oké klus geklaard, op naar de volgende ronde.
Hotze en Noël wonnen vrij eenvoudig. Martin en ik hadden meer moeite.
Alhoewel Martin altijd in de plus heeft gestaan.

Ik speelde met zwart de opening actief. Gerben, mijn tegenstander speelde in de opening tussen ontwikkelzetten door zetten als a3 en h3. Twee zetten waar ik stukken voor ontwikkelde en pionnen in het centrum.
Ik sloeg op c4 om een pion te winnen. Hij speelde een actieve paardzet. Ik ruilde en creëerde een zwakke pion voor wit op e5. Alleen toen deed ik een vreemde zet. Mijn paard was aangevallen door de pion op e5. Ik dacht via d7 val ik e5 met paard en loper aan, moet goed zijn. Echter wit verdedigde simpel met f4. Ik dacht dan maar via b6 naar d5 met mijn paard. Alleen dat kon toen niet meer en ik kwam gedrukt te staan.
Ik had natuurlijk meteen van f6 naar d5 moeten gaan, want f4 kan niet omdat dan er een loper op e3 instaat.
Dat heet vorm.

Uiteindelijk besloot ik na een 3 tegen nul voorsprong in een gelijke stelling met pion voor tegen een sterk loperpaar voor mijn tegenstander geen remise te accepteren. Als je niet durft te verliezen, kun je nooit winnen!!
Met een blufzet bracht ik Gerben in vertwijfeling waarop snel een fout volgde. Pats boem knal, toren eraf en winst.

Talktalk, het is niet Gerben, maar toch echt Gert Jan van der Meulen :?
kreeft58
BSV nestor

Keer terug naar BSV Algemeen