Ik kende de opening niet goed, maar mijn tegenstander bleek met 13.Kh1 als eerste af te wijken van de gangbare theorie. Ik vond het maar een vreemde zet, maar kon eigenlijk geen goed plan vinden voor zwart. Hij had dan ook even later in het voordeel kunnen komen door het centrum te sluiten, echter hij ging voor zijn oorspronkelijke plan en dat was de boel open gooien en met f4 opstomen.
Stelling na 17.f4
Ik dacht dat ik niets te vrezen zou hebben na 17...Lc7 (en dat klopt, licht voordeel voor zwart zelfs), maar vond het leuke zetje 17...c4! en nu heb ik duidelijk voordeel. Na 18.Lxc4 speelde ik 18...Lxe4, maar 18...Pxe4! was nog beter. Hij kan dan het stuk niet slaan, na 19.fxe5 Pf2+ 20.Kg1 Pxd1 21.Dxd1 (ik had dit nog gezien, maar stopte met rekenen na 21..Dc5+ 22.Dd4) Tad8 22.Db3 Dxe5 en zwart heeft een gevaarlijk initiatief met Toren+pion vs Paard+Loper.
Zoals het ging bleef ik ook wel in het voordeel, alleen had ik weer te veel tijd verbruikt en wit zag zijn kans schoon.
23.Tac1 met remiseaanbod
Ik had nog 11 minuten, sta nog steeds met 0,5 voordeel, maar ook gezien de overige borden (Ed en Hotze stonden goed) was een remise voldoende om ons verblijf in de KNSB met nog een jaartje te verlengen
Een nette remise met zwart op bord 2, de jongens met wit moeten het natuurlijk maar doen