Bsv 1 wint van Asv 4

Alles op schaakgebied bij BSV

Bsv 1 wint van Asv 4

Berichtdoor talktalk » za 11 feb 2012, 22:56

Ondanks winst van de Bennekommers is een speler van BSV bijna van de brug
in Hazerswoude Dorp gesprongen. Zelfs de afhaal Chinees smaakte niet.
De lichtpuntjes zijn: het team heeft gewonnen van angstgegner ASV, en als je dan
toch onnodig verliest kun je dat beter doen tegen een zeer sympathieke tegenstander.

Tegen Anne-Paul Taal speelde ik met zwart een van mijn beste partijen in tijden.
Gezonde openingszetten, en oplettend bij de Pg5 uitval van wit. Ik zag dat dit positioneel
niet goed was. Ik pareerde met het activeren van de dame, en voorzag de variant die komen ging.
Namelijk een paar zetten verder offeren van de dame. Wat heet een offer, ik had een toren, twee paarden voor
een dame en pion. Wat moet je dan vooral niet doen met de dame tegen meerdere stukken is stukken ruilen.
Op mijn eerste aanbod om lopers te ruilen, deed Anne dat meteen. Nu was zijn alternatief om de loper terug te
trekken ook niet echt fijn.
Mijn torens en twee paarden waren subliem. Door ze goed te laten samenwerken speelde ik wit zoek.
Zo'n computerprogramma zegt dan gedurende velen zetten van plus 3 tot plus 7. Ik had diverse mogelijkheden winnend spel over te houden maar bleef gewoon rustig mijn plan uitvoeren, namelijk mijn paard ruilen voor zijn toren
en een eindspel overhouden met twee torens, een paard en een ver opgerukte vrijpion tegen een witte dame zonder ambities. Compleet uit. Anne zei later, ik doe nog een damezetje en op iedere andere zet dan Kh6 geef ik op.
Waar was ik met mijn gedachten door bij een laatste wanhoops schaakje de koning op het enige foute veld van het bord te plaatsen. Was het de spanning dat vrouwlief met de creditcards in het centrum van Bennekom huishield, was ik bang voor het schouderklopje van coach Rini met de felicitaties en mogelijk nog een lichte aanwijzing waar het nog eerder uit had kunnen zijn, was het sympathie voor mijn tegenstander, was ik met mijn gedachten bij Pauw die trots op ons kon zijn, was ik in twijfel over de bestuursfunctie bij AJAX die me is aangeboden, niemand zal het zeker weten.
Zelfs na de grafzet kan ik nog vechten voor remise.
Dat kon ik niet meer opbrengen!

The party is over TalkTalk
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen

Re: Bsv 1 wint van Asv 4

Berichtdoor kreeft58 » zo 12 feb 2012, 02:12

talktalk schreef:Ondanks winst van de Bennekommers is een speler van BSV bijna van de brug
in Hazerswoude Dorp gesprongen. Zelfs de afhaal Chinees smaakte niet.
De lichtpuntjes zijn: het team heeft gewonnen van angstgegner ASV, en als je dan
toch onnodig verliest kun je dat beter doen tegen een zeer sympathieke tegenstander.

Tegen Anne-Paul Taal speelde ik met zwart een van mijn beste partijen in tijden.
Gezonde openingszetten, en oplettend bij de Pg5 uitval van wit. Ik zag dat dit positioneel
niet goed was. Ik pareerde met het activeren van de dame, en voorzag de variant die komen ging.
Namelijk een paar zetten verder offeren van de dame. Wat heet een offer, ik had een toren, twee paarden voor
een dame en pion. Wat moet je dan vooral niet doen met de dame tegen meerdere stukken is stukken ruilen.
Op mijn eerste aanbod om lopers te ruilen, deed Anne dat meteen. Nu was zijn alternatief om de loper terug te
trekken ook niet echt fijn.
Mijn torens en twee paarden waren subliem. Door ze goed te laten samenwerken speelde ik wit zoek.
Zo'n computerprogramma zegt dan gedurende velen zetten van plus 3 tot plus 7. Ik had diverse mogelijkheden winnend spel over te houden maar bleef gewoon rustig mijn plan uitvoeren, namelijk mijn paard ruilen voor zijn toren
en een eindspel overhouden met twee torens, een paard en een ver opgerukte vrijpion tegen een witte dame zonder ambities. Compleet uit. Anne zei later, ik doe nog een damezetje en op iedere andere zet dan Kh6 geef ik op.
Waar was ik met mijn gedachten door bij een laatste wanhoops schaakje de koning op het enige foute veld van het bord te plaatsen. Was het de spanning dat vrouwlief met de creditcards in het centrum van Bennekom huishield, was ik bang voor het schouderklopje van coach Rini met de felicitaties en mogelijk nog een lichte aanwijzing waar het nog eerder uit had kunnen zijn, was het sympathie voor mijn tegenstander, was ik met mijn gedachten bij Pauw die trots op ons kon zijn, was ik in twijfel over de bestuursfunctie bij AJAX die me is aangeboden, niemand zal het zeker weten.
Zelfs na de grafzet kan ik nog vechten voor remise.
Dat kon ik niet meer opbrengen!

The party is over TalkTalk

Voor je spel krijg je toch een schouderklopje! En de volgende keer neem je dubbel en dwars revanche op je zelf, denk ik ;)

O ja, voor die bestuursfunctie bij Ajax heb je geen tijd :mrgreen:
kreeft58
BSV nestor

Bsv 1 wint van Asv 4

Berichtdoor talktalk » zo 12 feb 2012, 02:39

Winst op onze rivaal uit Arnhem. Nu nog voor de beker winst op Wageningen, en we zijn er weer!

Over mijn partij ( bord 1) genoeg gezegd.

Wim (aan bord 2) kwam met wit prima uit de opening. Kreeg de zwarte dame in het vizier maar zette niet
doortastend genoeg door. Hij wikkelde af naar een toreneindspel met een pion minder. Hij stond verloren alleen
zijn tegenstander zag het niet. Ternauwernood remise. Prima resultaat voor Wim aan bord 2 .

Bert ( aan bord 3) speelde zijn bekende spel. Voorzichtig manoeuvreren naar een betere stelling.
In het eindspel was zijn loper met dame beter dan het paard en dame van zijn tegenstander.
Koel en berekend wist Bert te winnen. Bravo.

Hotze (aan bord 4) speelde zijn bekende aanvalsspel met wit. Zwart werd gedwongen tegengesteld aan de witte koning zijn koning aan de damevleugelkant te positioneren. Met veel stukken gericht op de zwarte veste, creerde Hotze gaten en bezweek zijn tegenstander onder het geweld. Hotze is super op dreef, met alleen een verlies in de eerste ronde is hij vanouds op dreef als topscoorders van BSV.

Noël (aan bord 5) weet nu ook wat een Willetje is (vergelijkbaar aan een Theotje in het voetbal of in de snackbar).
Een Willetje is: je denkt dat je beter staat, hetgeen klopt, en toch wordt je verast door Wille. Welke BSV- er gaat hem nu eens verslaan. Kreeft?

Martin ( bord 6) kwam weer onder de mensen na zijn overtuigende winst. Hardhandig speelde hij zijn tegenspeler van het bord.

Jan ( aan bord 7) kwam prettig uit de opening, bouwde zijn voordeel uit en maakte het keurig af.

Teunis (aan bord 8) speelde met wit wat voorzichtig. Kreeg een aanval over zich heen. Al snel bleek het een storm in een glas water. Teun herpakte zich, en kwam goed te staan. Op zich redelijk remise-achting, maar een fout van zijn tegenstander deed de rest. Winst voor Teun.

Zo we zijn weer terug aan het front. Kampioen worden we niet, maar een tweede of derde plaats kan weer.

The colour of spring TalkTalk
talktalk
BSV kampioen
BSV kampioen

Berichtdoor webmaster » zo 12 feb 2012, 02:45

Noël (aan bord 5) weet nu ook wat een Willetje is (vergelijkbaar aan een Theotje in het voetbal of in de snackbar).
Een Willetje is: je denkt dat je beter staat, hetgeen klopt, en toch wordt je verast door Wille. Welke BSV- er gaat hem nu eens verslaan. Kreeft?

:mrgreen: :mrgreen:

Mijn moment van de middag was toen de tegenstander van Wim met een pion meer stopte met noteren...... ;). Had nog plm 7 minuten...
webmaster
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor kreeft58 » zo 12 feb 2012, 12:05

martien schreef:

:mrgreen: :mrgreen:

Mijn moment van de middag was toen de tegenstander van Wim met een pion meer stopte met noteren...... ;). Had nog plm 7 minuten...

Een arbiter moet alleen heersen in de speelzaal. En alleen daar heeft hij zijn moment, denk ik ;)
kreeft58
BSV nestor

Berichtdoor u-boot » zo 12 feb 2012, 12:40

In het Tata-steel toernooi 2 x dezelfde opening gehad. (1 verloren en 1 remise) T/m zet 8 alles snel gezet. Ik kwam dus zonder problemen uit de opening. Ik kreeg een sterke loper op f6. Hij had een paard op d1. Met pionnen op beide vleugels in een tamelijk open stelling is een loper beter.
Vanaf zet 15 geeft de comp voor mijn stelling: -0.50 - -0.85 (voor wit). Hij wikkelt verkeerd af en ik win gemakkelijk een pion op f4.
Tussen zet 30 en 40 twijfel ik: Snel ruilen en het eindspel ingaan met +pion of blijven combineren met een sterke dame in het centrum en voor de mat gaan.
De comp heeft ook het mat niet gevonden. Hij geeft wel - 1.80 -2.50 maar komt ook niet verder. In zo'n open stelling zie je gemakkelijk iets over het hoofd. Dat bleek ook, want hij had een keer naar eeuwig schaak kunnen overgaan. Ik was ook bang voor de vrije a-pion van hem. Wat leren we hier uit:
In een open stelling kan een menselijk brein onmogelijk alles doorrekenen en beheersen. Ieder schaakje tussendoor, geeft weer veel andere mogelijkheden. Kun je ontsnappen uit een eeuwig schaaknet? Als zelfs frits 13 het niet kan afmaken met een geforceerde winst, is afwikkelen toch aan te raden. Zijn 60e zet ph3 was fout.Na 7 zetten was er een gedwongen dameruil en had ik 3 pionnen over.
u-boot
BSV clubschaker
BSV clubschaker

Berichtdoor kreeft58 » zo 12 feb 2012, 13:08

u-boot schreef:In het Tata-steel toernooi 2 x dezelfde opening gehad. (1 verloren en 1 remise) T/m zet 8 alles snel gezet. Ik kwam dus zonder problemen uit de opening. Ik kreeg een sterke loper op f6. Hij had een paard op d1. Met pionnen op beide vleugels in een tamelijk open stelling is een loper beter.
Vanaf zet 15 geeft de comp voor mijn stelling: -0.50 - -0.85 (voor wit). Hij wikkelt verkeerd af en ik win gemakkelijk een pion op f4.
Tussen zet 30 en 40 twijfel ik: Snel ruilen en het eindspel ingaan met +pion of blijven combineren met een sterke dame in het centrum en voor de mat gaan.
De comp heeft ook het mat niet gevonden. Hij geeft wel - 1.80 -2.50 maar komt ook niet verder. In zo'n open stelling zie je gemakkelijk iets over het hoofd. Dat bleek ook, want hij had een keer naar eeuwig schaak kunnen overgaan. Ik was ook bang voor de vrije a-pion van hem. Wat leren we hier uit:
In een open stelling kan een menselijk brein onmogelijk alles doorrekenen en beheersen. Ieder schaakje tussendoor, geeft weer veel andere mogelijkheden. Kun je ontsnappen uit een eeuwig schaaknet? Als zelfs frits 13 het niet kan afmaken met een geforceerde winst, is afwikkelen toch aan te raden. Zijn 60e zet ph3 was fout.Na 7 zetten was er een gedwongen dameruil en had ik 3 pionnen over.

En zo is het naar de kranten gegaan!

Schakers Bennekom eindelijk eens langs ASV

BENNEKOM _ Het eerste team van de Bennekomse Schaakvereniging BSV heeft eindelijk het syndroom ASV overwonnen. Al vier seizoenen op rij is er van die Arnhemse club verloren. Zaterdag ging het anders. Een sterk gemotiveerd Bennekom won met 5,5 – 2, 5 van ASV 4.

Bennekom presteerde tot nu toe onder de maat. Een zege was dan ook dik nodig om in de promotieklasse niet echt in de problemen te komen. Teamcaptain Rini Kreeft hutselde zijn team dan ook flink door elkaar. Zo belandde kopman Hotze Tette Hofstra op bord 4 en Wim Thieme, die meestal in de staart bivakkeert, op bord 2. ASV 4 bleek verrast. Hofstra was op bord 2 verwacht. En het pakte goed uit.

Al na twee uur spelen was het eerste punt bij Bennekom binnen. Martin Markering ( bord 6) kwam weer onder de mensen na zijn overtuigende winst. Hardhandig speelde hij Gerben Hendriks van het bord. Een uurtje later werd de vreugde gedempt door het verlies van Noël Bovens. Hij zat tegen Ruud Wille, dé geluksvogel van ASV en een plaag voor Bennekom. Bovens kwam dik beter te staan, koos echter niet het goede pad en werd totaal verrast door Wille. Het werd vechten tegen de bierkaai.

Tien minuten na de ongelukkige nederlaag, pakte Bennekom de winnende draad weer op via Hotze Tette Hofstra. Hij zette de stelling van Désiré Fassaert met veel stukken zwaar onder druk en creëerde gaten. Fassaert bezweek onder het geweld. Het duurde tot de tijdcontrole voor dat het 3-1 werd. Teunis Bunt zorgde daar voor. Hij weerde een aanval van tegenstander Murat Duman af en kwam goed te staan. In een remiseachtige stelling ging Duman in de fout. Bunt profiteerde fraai.

Kort na de tijdcontrole droeg Jan Wouters het vierde punt aan en kon Bennekom niet meer verliezen. Hij kwam tegen Siert Huizinga goed uit de opening en zette veel druk. Huizinga kwam daardoor in tijdnood en maakte een fout. Wouters buitte dat vol uit. En het kon daarna voor Bennekom op de resterende drie borden eigenlijk niet meer fout gaan. Het benodigde halve punt voor wedstrijdwinst zou er zeker uit komen. En het werden er zelfs meer.

Wim Thieme droeg het beslissende halve punt aan. Hij benutte eerder tegen Ivo van de Gouw niet de kleine kansjes op meer en kwam in een toreneindspel terecht met een pion minder. Thieme rechtte zijn rug, vocht met succes en kreeg na bijna zes uur strijd het verlossende remiseaanbod. Ed de Beule verloor daarna nog op bord 1 van Anne Paul Taal en dat was een tegenvaller.

De Beule stond na een dameoffer tegen een toren en twee stukken, compleet gewonnen. Taal pleegde met de dame nog een schaakje en tot schrik van Bennekom plantte De Beule zijn koning op het enige verkeerde veld. Vechten voor remise zat er zelfs niet meer in. Bert Duijker maakte dit onnodige verlies nog wat goed door te winnen van Paul Tulfer. In het eindspel was zijn loper met dame beter dan het paard en dame van zijn tegenstander. Koel en berekend wist Duijker te winnen.
Laatst bijgewerkt door kreeft58 op zo 12 feb 2012, 16:20, in totaal 1 keer bewerkt.
kreeft58
BSV nestor

Berichtdoor webmaster » zo 12 feb 2012, 14:16

ASV-ers zijn het redelijk eens met onze visie: :lol:

ASV 4 kopje onder bij getergd Bennekom: 5½-2½

ASV 4 trof in Bennekom een getergde tegenstander. De laatste twee seizoenen waren voor Bennekom de wedstrijden tegen ASV-teams een martelgang. Dat moest dit keer anders. ASV 4 keek dan ook al snel tegen een achterstand aan. Gerben Hendriks schoot een bok tegen Martin Markering en ging na 17 zetten mat. Dat leed werd verzacht toen Ruud Wille voor de vierde keer op rij tegen Bennekom een schier hopeloze positie tot winst wist te voeren. Noël Bovens joeg de koning van Ruud Wille het bord over en offerde zelfs een dame. De ASV-secretaris is met zijn koning een getraind marathonloper aan het worden en ontsnapte ook nu aan mat. Na deze 1-1 ging het licht uit bij de ASV-ers. Désiré Fassaert kreeg met Hotze Hofstra opnieuw een enorm sterke tegenstander. Ditmaal slaagde Désiré Fassaert er niet in overeind te blijven. Na dubbel pionverlies drukte de ASV-er Hotze Hofstra de hand. Hierna ging het ook mis bij Murat Duman. In de tijdnoodfase maakte Murat Duman de verkeerde keuzes tegen Teunis Bunt, die het eindspel vervolgens simpel won. Siert Huizinga zag zijn 100%-score in rook opgaan. Generatiegenoot Jan Wouters was hem ook in de veteranenkampioenschappen al eens de baas en nu profiteerde de Bennekommer van een blunder van Siert Huizinga. 4-1 was de tussenstand bij de eerste tijdcontrole. In het zesde uur deelden Ivo van der Gouw en Wim Thieme het punt. Een pluspion was onvoldoende voor Arnhemse winst. Paul Tulfer leek na een moeilijke strijd remise door eeuwig schaak te bereiken. De ASV-er gaf echter schaak op het verkeerde veld, waarna Bert Duijker uit het schaak liep en won. Anne Paul Taal voorkwam dat het een monsternedelaag werd. Dat had de Arnhemse captain volledig te danken een een fout van Ed de Beule. In gewonnen stelling koos de Bennekommer precies het enige verkeerde veld voor de koning. Torenwinst bracht Anne Paul Taal het punt. Met nog drie ronden te gaan wordt het zo nog spannend. De verschillen op de ranglijst zijn immers klein.
webmaster
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor kreeft58 » ma 13 feb 2012, 12:44

martien schreef:ASV-ers zijn het redelijk eens met onze visie: :lol:

ASV 4 kopje onder bij getergd Bennekom: 5½-2½

ASV 4 trof in Bennekom een getergde tegenstander. De laatste twee seizoenen waren voor Bennekom de wedstrijden tegen ASV-teams een martelgang. Dat moest dit keer anders. ASV 4 keek dan ook al snel tegen een achterstand aan. Gerben Hendriks schoot een bok tegen Martin Markering en ging na 17 zetten mat. Dat leed werd verzacht toen Ruud Wille voor de vierde keer op rij tegen Bennekom een schier hopeloze positie tot winst wist te voeren. Noël Bovens joeg de koning van Ruud Wille het bord over en offerde zelfs een dame. De ASV-secretaris is met zijn koning een getraind marathonloper aan het worden en ontsnapte ook nu aan mat. Na deze 1-1 ging het licht uit bij de ASV-ers. Désiré Fassaert kreeg met Hotze Hofstra opnieuw een enorm sterke tegenstander. Ditmaal slaagde Désiré Fassaert er niet in overeind te blijven. Na dubbel pionverlies drukte de ASV-er Hotze Hofstra de hand. Hierna ging het ook mis bij Murat Duman. In de tijdnoodfase maakte Murat Duman de verkeerde keuzes tegen Teunis Bunt, die het eindspel vervolgens simpel won. Siert Huizinga zag zijn 100%-score in rook opgaan. Generatiegenoot Jan Wouters was hem ook in de veteranenkampioenschappen al eens de baas en nu profiteerde de Bennekommer van een blunder van Siert Huizinga. 4-1 was de tussenstand bij de eerste tijdcontrole. In het zesde uur deelden Ivo van der Gouw en Wim Thieme het punt. Een pluspion was onvoldoende voor Arnhemse winst. Paul Tulfer leek na een moeilijke strijd remise door eeuwig schaak te bereiken. De ASV-er gaf echter schaak op het verkeerde veld, waarna Bert Duijker uit het schaak liep en won. Anne Paul Taal voorkwam dat het een monsternedelaag werd. Dat had de Arnhemse captain volledig te danken een een fout van Ed de Beule. In gewonnen stelling koos de Bennekommer precies het enige verkeerde veld voor de koning. Torenwinst bracht Anne Paul Taal het punt. Met nog drie ronden te gaan wordt het zo nog spannend. De verschillen op de ranglijst zijn immers klein.

Topscorers uit 6
Promotieklasse Team Bp
1. Cees van de Waerdt Wageningen 2 5½
2. Rijk-Pieter Hofstede Denk en Zet 5½
3. Fedde Tolman Denk en Zet 5
4. Rudy Bloemhard Voorst 5
5. Hotze Hofstra Bennekom 5
6. Johan Redeker Denk en Zet 5
7. Mathieu Roskam De Toren Arnhem 2 5
8. George van den Esschert VDS 4½
9. Gerben Hendriks ASV 4 4½
10. Marco Otte Wageningen 3 4½