Achteraf bekeken hebben we de winst laten liggen, of in ieder geval een gelijk spel. Het derde verloor vanavond nipt met 3,5-2,5 van Tornado uit Druten. En dat kwam vooral door eigen fouten.
Cultureel centrum D'n Bogerd in Druten was het strijdtoneel voor deze avond. Ik had deze locatie niet eerder gezien. Toch schijnt Tornado hier al enkele jaren te spelen. Beneden is een grote hal met bar. Daaromheen hebben veel clubs hun lokaal.
De ambiance is vriendelijk. Wat mij van deze avond het meeste bij zal blijven is de blonde jongedame die verantwoordelijk was voor het verzamelen van de kopjes en glazen. Vriendelijk en onverstoorbaar deed ze haar werk. Stil? Welnee! Op het moment dat Kees en zijn tegenstander als laatste in een ingewikkelde stelling de laatste zetten moesten doen stapelde zij naast het bord hardhandig de glazen, keek om zich heen en reageerde met de nu al legendarische woorden:" Spannend potje he?"
Een nederlaag dus. Hoe ging dat. Het ging lange tijd gelijk op. Martin werd op bord 1 geposteerd, in de hoop dat hij tegen Rijk Pieter Hofstede moest. Martin is de enige in het team die het niet uitmaakt tegen wie hij speelt. Martin heeft het geprobeerd maar heeft in hogere zin nooit een kans gehad. Ondanks de winst van een kwal werd hij eraf gecombineerd.
Maar door zijn nederlaag werd het 1-1 omdat Rinus vlak daarvoor een fraaie winst had behaald. Rinus ontwikkelde rustig en speelde geconcentreerd. Daarbij had hij wel het voordeel dat zijn tegenstander veel te laat rokeerde.
Lang ging het daarna gelijk op. Rene had een gelijke stelling. Voor Gerhard gold dat ook. Martien was vanuit de opening in een prettige stelling gekomen. Kees bouwde rustig aan zijn stelling, zoals we dat van Kees zijn gewend.
Tegen elven ging er iets mis. Martien liet zijn tegenstander het initiatief terugpakken. Bij Kees was het razend ingewikkeld. Maar bij de Bakkertjes ging het licht uit.
Eerst gaf Rene een stuk weg via een paardvork. Vrijwel gelijktijdig verloor Gerhard een stuk. Ik heb gemist hoe dat ging. Beiden konden vlot daarna opgeven.
Met een tussenstand van 3-1 voor Tornado kwam Martien een kwaliteit achter in een stelling die hopeloos leek. Na veel gemanoevreer kwam een stelling op het bord van toren, paard en 3 pionnen tegen 2 paarden en 3 pionnen voor mij.
Mijn tegenstander verbruikte veel tijd. Ik bleef de paarden rondspelen en wist te bereiken dat de pionnen van het bord verdwenen. Lang denk je dat je gaat verliezen maar bij mij gloorde hoop. Toen mijn tegenstander nog 5 minuten op de klok had bood hij remise aan, iets wat ik (in de huidige stukverdeling) niet kon weigeren. Daarmee behaalde Tornado de winst binnen. De keurige overwinning van Kees die in een betere maar onduidelijke stelling zijn tegenstander door de klok speelde.
Een 3,5-2,5 nederlaag. Morgen maar eens kijken wat dat voor gevolgen heeft voor de stand. We moeten nog wel een keer winnen. Maar dat zal best lukken.